28 maj 2012

wabi-sabi



En inredningstrend som fanns för ett par år sedan "wabi-sabi", men visst finns den kvar. Idag var vi på ett foto-uppdrag hemma hos ett härligt inspirerande par med känsla för det personliga. Ett ställe med grönskande trädgård, ett härligt hem, en skön livsinställning och wabi-sabi som ledord. Så fort man är ute och gör hemma-hos reportage får man en kick av att se det vackra i vad andra människor kan skapa. Helt utifrån dem själva. Tyvärr blir många hem likadana  eftersom "blogg-världen" sprider på något sätt samma inredningsstil. Ibland kommer man på sig själv och tycker att mycket är fint på inredningsbloggar men att man redan har sett det förut. Viktigt att fundera och tänka på som stylist är att hela tiden se till det lilla extra. Hitta hem med en personlig känsla för vad de som bor där står för. Idag var vi på ett sådant ställe och oj vad vi blev fast i den natur och omgivning som fanns omkring dem. Tältet på bilden är vackert men om det är wabi-sabi vet jag inte.... gulligt i allafall. /H & M

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt!! Jag har tänkt samma som dig. Förut när JeanneD'Arc living kom ut så var jag alldeles begeistrad men det är ju samma i vartenda nummer. Just nu är det provdockor som är hett och står i varje vrå (ja jag har en modern och en hempysslad till fint). Man får plocka godbitarna ur en trend, sånt som man verkligen tycker om och göra till sitt. Jag läser inte inredningsbloggarna lika ofta längre eftersom det skrivs om samma saker och visas samma saker i alla. Och så är det vitt överallt. Jag gillar ljust men jag vill ha nötta pasteller, inte vitt vitt vitt. Folk slänger ut sina takkronor för att hänga in grislampor som de köpt för 1000:-, det känns lite opersonligt. Lycka till i jakten på nästa fina hem. Kram /Therese

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fint och kul med tältet! Och ja, jag håller med er om att många hem ser precis likadana ut. Blir nästan lite väl trist i längden... Hej!

    SvaraRadera